maanantai 29. huhtikuuta 2013

Arizona part 1

Moi!

Meillä oli viime viikolla spring break ja matkustin mun perheen kanssa Arizoonaan. (Lukuunottamatta Tashaa, jonka piti jäädä kotiin opiskelemaan) Lähettiin lauantaina aikasin aamulla ja paluu oli seuraavan viikon sunnuntaina myöhhään illalla. Vietettiin aikaa kahessa eri paikassa, Sedonassa ja Tucsonissa. Kuvia tuli otettua niin paljon, että parempi laittaa ne kahdessa osassa.

Last week was our spring break and my family and I (except for Tasha who had to stay in Gig Harbor and study) traveled to Arizona. Our plane departed early on Saturday morning and we got back the next Sunday. We stayed in two places; in Sedona an Tucson. I took so many pictures that I decided to show them in two parts.

arizona 007

arizona 012

arizona 014

Ensimmäinen näkymä ku laskeuduttiin Phoenixiin oli aika... järkytys. Suburbs, suburbs, suburbs... Niin pitkälle ku silmä kantoi.

arizona 018

arizona 020

arizona 022

Meillä oli edessä parin tunnin ajomatka ja aika nopeasti talot vaihtu pelkkään aavikkoon.

arizona 028

arizona 031

arizona 038

Sedona oli tavallaan aika turisti kylä, mutta maisemat oli ihan mahtavat! Joka puolella punaisia kallioita ja jyrkänteitä. Ekana iltana käveltiin kylällä ja tutkittiin, että millaseen paikkaan oltiin oikein päädytty.

arizona 042

arizona 043-001

Elote Cafe, mainitsemisen arvoinen ravintola, tarjoili sitä oikeata Mexicolaista ruokaa! Ei siis mitään feikki fast food tortilloja tai tacoja, vaan ihan oikeeta Mexicolaista. Ruoka oli ihan törkeän hyvää! Parasta kanaa, mitä oon ikinä syönyt. Niiden maissista tehty dippi oli aivan mahtavaa, jälkiruoasta puhumattakaan. Oli kyllä sen yli tunnin jonon arvoinen. Tonne ku pääsis vielä kerran elämässään syömään!

arizona 052

arizona 053

USA and the State of Arizona! Seuraavana päivänä me lähettiin heti aamusta (kuudelta) ajamaan kohti Glen Canyonia, joka on Grand Canyonin alkupää. Meille ja meijän tuttava perheelle oli varattu lauttaretki kanjonin pohjalla. Huntingtoneilla oli vähän huono tuuri, koska niiden autosta oli edellisenä iltana puhjennu rengas ja ne ei päässy sit tulemaan. No, meijän päivä oli ihan mahtava! Mentiin bussilla muiden turistien kanssa kanjonin pohjalle korkean padon luokse, ja sieltä lähdettiin ajelehtimaan virran mukana. Matka kesti jonkun suunnilleen tunnin. Ilma oli ihana, koska aurinko paisto ja aina välillä kävi vilvottava tuulen vire. Mä meinasin jopa palaa. Matkattiin meijän eväspaikalle, joka oli semmonen hiekkasärkkä. Siellä oli kallion seinämässä vanhoja intiaanien tekemiä kaiverruksia, joita ihailtiin hetki ennen ku syötiin eväät ja käännyttiin takasin padolle päin.

arizona 058

arizona 089

arizona 099

arizona 103

Kanjoniretken jälkeen lähettiin ajamaan takaisin kotiin päin. Matka oli jo valmiiks noin 4 tuntia, mut sitten päätettiin vielä kiertää Grand Canyonin maisemien kautta. Oli kyllä ihan sen arvosta! Oli upeeta kattella samaa kanjonia myös sieltä korkeuksista. Ally ja mun äiti alko jo vähän kyllästyä ku sitä view pointeissa pysähtelyä oli kertyny vaikka kuinka paljon. Lopulta, kun aurinko laski, iskä käänsi auton Sedonaa päin ja lähettiin ajelemaan kotiin. Illallinen syötiin joskus yheksän aikaa huoltsikan Subwayssä, ja kotiin päästin vasta reilusti kymmenen jälkeen. Mutta oli kyllä sen arvoista! Kuvia erikohdista kanjonia on mun kamerassa vaikka kuinka paljon.

arizona 115

arizona 138

arizona 141

arizona 159

Seuraavana päivänä kierreltiin nähtävyyksiä lähempänä Sedonaa. Mun iskä naputteli kännykän navigaattoriin muutaman paikan, joihin suunnattiin Sirin (navigaattorin ääni) avustuksella. Käytiin muutamassa näköala pisteessä, ja nähtiin semmonen muinainen asumus ja lisää kalliomaalauksia. Vikana meijän piti ajaa paikkaan, josta olisi kuulemma ollut aivan mahtavat näkymät, mutta: Sirin opastuksella kun mentiin tie muuttu aina ja aina vaan pienemmäks ja kivikkoisemmaks. Meijän iskä yritti sillä Nissanilla selvitä kaikista niistä kivistä, mutta vuokra-auto juuttu pohjasta kiinni ja meijän matka loppu siihen. Saatiin kyllä auto käännettyä mutta siinä rytäkässä meni puskuri hajalle. No ei muuta, kuin korjaamolle. Onneks ei tullut ihan liian kalliiks, ja tästä retkestä saattin hyvä inside joke loppu matkan ajaksi.

arizona 171

arizona 173

arizona 181

arizona 186

arizona 188

Seuraavassa postauksessa kuvia Tucsonista!