torstai 13. syyskuuta 2012

High School

Hei kaikki!

Oon nyt ollu koulussa viikon verran ja asiat alkaa pikkuhiljaa selkeytyä. Ajattelin kirjottaa vähän minkälainen mun koulu on ja samalla myös ekan viikon jälkeisiä tunnelmia.

Koulu rakennus

Mun koulu on iso. Jättimäinen verrattuna Etikseen. Ekan päivän selvisin vaa siks, et olin päntänny koulun kartan mun päähän. Joka aamu kymmenet koulubussit ja vanhemmat autoissaan änkee koulun kääntöpaikalle tuomaan oppilaita. Koulun valtava parkkipaikka täyttyy autoista, koska ajokotti ikäraja on 16. Pääovilla seisoo muutama oppilas toivottamassa kaikille hyvää koulupäivää. Meijän koulussa on kaks liikuntasalia, football kenttä, baseball kenttä, normifudis kenttä, tenniskentät, uima-allas ja yleisurheilu paikka. Sisällä on auditorio ja kolme(?) musaluokkaa. Tietokone luokan Macit ei oo edes ehtiny pölyttyä. Jokaisella aineella on oma "alueensa" eli luonnontieteet yhessä osassa koulua, kielet toisessa yms. Nyt viikon jälkee hahmottaa jo hyvin missä mikäki paikka sijaitsee. Silti välil meinaa lähtee väärään suuntaan käveleen. Mulla kesti muutama päivä ennen ku tajusin et kiinan luokkaan pääse paljon lyhyempää reittiä. Ekat päivät olin siis totaalisesti hukassa.

Oppilaat

Gig Harbor High Schoolissa on n. 1500 oppilasta. Eli melkeen neljä kertaa se mitä Etelä-Tapiolassa oli. Luokka-asteet menee tääl eritavalla ku Suomessa. High School on neljä vuotta. Nuorimmat oppilaat freshmanit on -98 tai -97 syntyneitä. Sophomores on -97 tai -96. Seuraavaks tulee juniorit ja lopuks seniorit. Ite oon senior eli -95 tai -94 syntyneet. Mun vanhempi sisko junior vaikka se on syntyny -95 ja nuorempi on freshman. Ikäluokka laitetaan vaan poikki jossain kohti vuotta. Luultavasti heinäkuussa? Kaikki oppilaat on vaa yhtä suurta massaa ja niitä on ihan mahdoton erottaa toisistaan. Oon oppinu tunnistaan mun kaverit ja joitain erikoisesti pukeutuvia/muuten mieleenpainuvia oppilaita.

Lukujärjestys

Koulu alkaa joka aamu 7:30, paitsi keskiviikkoisin 8:30, ja päättyy aina 14:00. Herätys on siis 5:30, koska koulubussi hakee meidät 6:30. Täällä on joka päivä sama lukujärjestys, kuus eri ainetta päivässä. Keskiviikkoisin tunnit on 10 minuuttia lyhyempiä, ja opettajat menee ihan sekasin. Välitunteja ei oo, vaan pelkkä 5 minuutin tauko, jonka aikana pitää ehtiä seuraavalle tunnille. Mun ei (onneks) tarvii juosta mihinkään, mut ei tossa ajassa kyl vessaan kerkee. Välimatkat on niin pitkiä, ettei mitään toivoa et ehtis käydä kaapilla tuntien välissä. Laukku painaa siis ihan hel*** paljon.

Säännöt

Normaalit säännöt ei paljon poikkee lukiosta. Kaikki maalaisjärjellä ajateltavat säännöt on suunnilleen samat. Tääl ollaan kuitenki paljon tiukempii siitä, ettei koulualueelta saa poistua ja ettei siellä saa oleskella ilman lupaa. Aina pitää olla joku lappu mukana, jos meinaa lähteä aikasemmin. Vaatetusta koskevat säännöt on sitte juttu erikseen. Olkaa onnellisia siel suomessa et teijän ei tarvii miettii mitä puette ja stressaa käskeekö joku kesken päivän kotiin vaihtamaan vaatteita. Täällä: hameen helman pitää olla yli sormenpäiden, ei olkaimettomia toppeja, ei toppeja joissa on spagettiolkaimet, ei läpinäkyviä paitoja, ei liian lyhyitä shortseja, ei liian kireitä paitoja... ja tää ei ees oo loppu.

Ruokailu

Koulussa on niin paljon oppilaita, et ruokailu on jaettu kahteen osaan. Mulla on ensimmäinen ruoka keskellä päivää kello 10:30. Koulu ei tarjoa ilmaista ruokaa, vaan se pitää ite erikseen ostaa tai tuoda omat eväät. Koulussa on myynnissä pizzaa, hampurilaisia, ranskiksia, subeja, salaatteja ja pientä naposteltavaa. Juomat voi ostaa juoma-automaatista. Ite tuon, niiku suurin osa muistaki oppilaista, omat eväät. Mul on lunch box jonka pakkaan joka ilta valmiiks seuraavaa aamua varten. Normaalit eväät tääl on sandwich ja ehkä sipsejä tai keksejä siihen päälle. Mun kaverit nauraa mun eväille koska pyrin edelleen syömään terveellisesti. Yleensä se on se leipä, mut pakkaan mukaan myös jogurttii, salaattii tai hedelmii. Myön mun leivät on kuulema outoja, koska yritän tehä niistä mahollisimman täyttäviä ja laitan sisälle esim. kalaa tai kanaa. Yleensä mul on silti iha hirvee nälkä ku koulupäivä on ohi.

Aktiviteetit

Heti koulun jälkeen suuntaan, cross country (eli juoksu) treeneihin. Täällä melkeen kaikilla on koulun ohessa joku urheilulaji tai kerho, joka on heti koulun jälkeen oman high schoolin oppilaiden kanssa. Koulun joukkueet on täällä tosi kovatasosia ja treenaa joka päivä. (Joissain high schooleissa jopa kaks kertaa päivässä.) Tuntuu et täällä ihmiset on paaaaaljon urheilullisempia ku Suomessa. Ne oppilaat, jotka ei tee urheilua, kuuluu johonki kerhoon esim. drama, band yms. Täällä on kyl ihan varmasti jokaiselle jotain, enemmän on ongelma ettei aika riitä kaikkeen.

 Tuntuu, ettei koko high schoolia saa mitenkään mahtumaan järkevän pituseen tekstiin, eli kirjottelen lisää aina ku tulee aihetta. Vuoden aikana asiat selkeytyy varmasti mulleki lisää.

-Leila








1 kommentti:

  1. Heippa, vastasinki sulle jo omassa blogissa mutta kiva että sieki teit tällasen highschool-postauksen! Näitä on aina kiva lukea :)

    VastaaPoista